شحبوور
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شحبـــــور منتدى ثقافى

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

قصة اب ظالم ؟؟

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
شحبور الامور
Admin
Admin
شحبور الامور

قصة اب ظالم ؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: قصة اب ظالم ؟؟   قصة اب ظالم ؟؟ Emptyالجمعة يونيو 13, 2008 11:45 pm

قصة اب ظالم بسم بسم الله الرحمن الرحيم تبداء القصة با اب له ولدين واحد كان طيب والتانى عاصى لربه الطيب اسمه كامل والثانى اسمه كمال ماذا فعل الاب مع ولاده الاثنين ؟ قال الاب تعالى يا كمال انت تروح المدرسة اما انت ياكمل ما تعرف تتكلم وما ليك غير انك تشتغل لنا فى الغيط تزرع فى الارض قال كامل ؟ ليه بس يابا ودينى الكتاب اتعلم القراءن والاملاء والحساب قال الاب ؟ لاء انا خلاص قررت انك تزرع وتشتغل فى الغيط واخوك يروح المدرسة يتعلم رضى بناصيبه الشيخ كامل واشتغل فى الغيط يزرع ويفلح فى الارض اما كمال ابوه هناه وفى المدرسة وداه لاكن يا ولداه كمال منصفش اباه رغم انه ابوه كان كل يوم يعطيه مال زياده عليه وكان فرحان بيه وبعد مرور السنين لما وصلو لسن الشباب وفى يوم من الايام كان الشيخ كامل رايح يصلى الفجر حاضر وراء الامام كا عته وهو ماشى بجوار غرفة اخوه وبدون قصد سمع صوت شله من اصحاب اخوه معاه فى الغرفه بيعملو ايه بيذكروو لاء بيصلوة لاء كانو بيسكروو وبيشربوو المنكر عمل ايه الشيخ كامل نداه على اخوه وقله اخويه حرام عليك اعمل لااخرتك ارضى ربك وصار يقول له كلام بشعر والنظام ماذا قال ؟ قله اسمع يامغرور امشى ياوااااد فى طريق النور داير عليك بكره وهتشوف اللى عملته راح تلقاه ربك قوى وجبار وعنده جنة ونار الجنة للاطهار والنار لمن يعصاه وشبابك بكره يروح وعليك الاهل تنوح لو شفت طلوع الروح راح تبكى وتقول ااااااااه وتنسى الجاه والمال وتهرب فى الجبال وتقول الدنيا زوال ولا دايم غير الله والقبر يا مسكين عينى ظلمه وفى ملاكين هتروح منهم على فين راح تعمل ايه لو جووووك عن كل شىء سائلوك لو كنت سعيد هنوك ولو كنت شقى ويلاك لا اله الا الله وبعد ما قال لخوه هذا الكلام راح يصلى لاكن اخوه كمال ظل كما هو لا يسمع الكلام ولا النصيحه وبعد مورور ايام وفى نفس الوقت تمام كان رايح الشيخ كامل يصلى وماشى بجوار غرفة اخوه عسى ان يكن بيصلى او بيذاكر لاكن مذا وجد ؟ سمع صوت وحده من دعات السوء مع اخوه مذا يفعل الشيخ كامل ؟ ندا على اخوه تانى ونصحه تانى وصار يقوله كلام بشعر والنظام ماذا قال ؟ قال يالى انت تايه فى جهلك بص وطلع تجد النجوم فى السماء باءمره بتولع لو انت غاوى البنات الحلوين روح القبر واطلع تجد كتير بعد ماكنو حلوين صبحو رمايم والعظم متخلع 0 ياخويه عيب حرام انا راح اقول لبوك يشوف صرفه معاك وفعلا كامل بلغ ابوه باللى بيحصل لاكن الاب لم يسدق وقله لاء اخوك بيذاكر اخوك راح بيقى دكتور انت بتغير من اخوك انا عارف اخوك كويس خليك فى حالك 0 وده كان كلام الاب ليه عشان كمال كان ديما يضحك على ابوه ومائسر عليه حتى وصل الى ان يخلى ابوه يبيع الارض والمنزل ويسبوه كامل لوحده من غير اى متوه بحجة انه خلاص نجح وبقى دكتور ولازم يعشوو فى العاصمه ويفتحوو عياده هناك وده كان كلام كذب الابن العاصى بيضحك على ابوه وابوه كان يسق فى كلام ابنه سقه عميا لدرجة ان بلفعل قامو بابيع الارض والمنزل سافرو الى العاصمه تركو الابن الطيب المسكين من غير اى متوه يعمل ايه الشيخ كامل راح المسجد وصار يدعى ربه ويبكى حتى اتاه رجل طيب اسمه احسان مشهور بالكرم والا حسان والعطف على الغلبان قله مالك يابنى بتبكى ليه حصلك ايه الدنيا يابنى للمبتسمين بتخلق من الشوك ياسمين والورد فى ايدك يابنى مغمض ليه انت اسمك ايه قله انا اسمى كامل بشتغل فلاح وحكى الشيخ كامل القصه لرجل الطيب احسان قله خلاص يابنى تعالى عيش معى انا عندى الارض ازرع وفلح زى ما انت عاوز ومعنديش غير بنت وحده اسمها نور الصباح تعالى وخد فلوس زى ما انت عايز قله انا مش عاوز فلوس اكلنى رغيف العيش بس الرجل الطيب اخذ الشيخ كامل معاه البيت وعرفه على بنته نور الصباح ومن حكمة ربنا نور الصباح حبت كامل بس حب ربانى مش شيطانى اشتغل كامل وعاش مع الرجل وبنته وبعد مرور الوقت وجد الرجل الطيب كل صفات الامنه متوافره فى الشيخ كامل وبعد ما توارد الرجل الطيب مع نفسه قال المثل يقول اعطو الامنه للى يصنه وقرر ان يجوز الشيخ كامل بنته نور الصباح وفالفعل عرض ليه الجوز من بنته قال الشيخ كامل لاء عم الحاج انا غلبان انت جايبنى من الشارع قله لاء انت طيب وانت اللى تصون الامانه وعلى العموم ناخذ رايها وبالفعل نور لم ترفد لانها تحبه وتم الزوج بحمد الله وصار اليشخ كامل ربنا راضى عليه واعطاه من اوسع الابواب ونقول ماذا حدس لبوه واخوه لما راحووو وفتوه وجده شىء ما حسبووووه ولا خطر على بال ضاع المال ولا فى دوكتراه ولا حاجه حتى صار الاب يشحت ويمد ايده لخلق الله لاكن الشيخ كامل يعمل ايه يشمت لاء ينسى ابوه لاء ماذا فعل كامل بعد ما اعطاه الله اخذ السياره وسافر الى العاصمه يدور على ابوه بس من غير عنوان كيف يعرف المكان وفجاه اراد الله ان يدخل الشيخ كامل المسجد لاداء الفريضه ووقعت المفاجاه وجد ابوه بيشحت ويمد اديه ماذا فعل كامل ؟ قال ياحبيبى يابا وصلت بيك الحاله يابا تشحت وانا موجود يابا ابوه فرح وبصله بعنيه وجد ملايس غليا عليه قله قلى سبب العز ده اى اقلى يابنى ريحنى امال قله يابا ربنا له فى ذالك حكم تعالى يابا واخذ ابوه ياعباد الله واخوه كمان وياه ولما شافوو العز حداه قالو يا محله عطاه الله كامل صبر ياناس ومال الله الله لا اله الا الله 0 كتبت ها القصه لاريكم حكمة ربنا وعدل ربنا سبحانه وتعالى مو اكثر والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
https://sh7boor.ahlamountada.com
عبدالهادي صلاحات
نائب المدير العام
نائب المدير العام
عبدالهادي صلاحات

قصة اب ظالم ؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة اب ظالم ؟؟   قصة اب ظالم ؟؟ Emptyالسبت يونيو 14, 2008 10:16 am

يسلموووووووووووو شحبور على القصه يا له من ظالم يسلموووووووو حبيبي شحبر شحبير king

قصة اب ظالم ؟؟
صفحة 1 من اصل 1